Kauno Suzuki pradinė mokykla - The Kaunas Suzuki Primary School - www.talentas.lt

  Kauno SUZUKIO pradinė
mokykla

The Kaunas Suzuki Primary School
www.talentas.lt
Šiaurės pr. 23, Kaunas LT-49193
(8-37) 312036, (8 685) 86778, (8 672) 87056


Nori “treniruoti smegenis”? Pamiršk programas, išmok groti muzikos instrumentu

Vertė dr.D.Aukštkalnytė

Muzikos mokymasis daro ryškią įtaką tavo smegenų struktūrai, veikdamas atmintį, erdvinį mąstymą ir kalbinius gebėjimus.

Suzuki mokykla: Nori “treniruoti smegenis”? Pamiršk programas, išmok groti muzikos instrumentu
‘Muzika greičiausiai atlieka kažką unikalaus. Ji veikia smegenis labai galingai dėl su ja susijusių mūsų emocijų”.
Iliustracija: Sophie Wolfson

Multimilijonus dolerių kainuojanti smegenų lavinimo indutrija patiria puolimą. 2014 m. spalio mėnesį grupė, kurią sudarė virš 100 neuromokslininkų ir psichologų, parašė atvirą laišką įspėdami, kad “pareiškimai, reklamuojantys smegenų žaidimus, dažnai yra perdėti, o kartais – klaidinantys”. Anksčiau tais pačiais metais industrinis gigantas Lumosity buvo nubaustas 2 milijonų $ bauda ir priverstas grąžinti kompensacijas tūkstančiams vartotojų, kurie buvo apgauti klaidinančių teiginių, jog kompanijos produktai gerina esminius mąstymo gebėjimus ir lėtina senėjimo veikiamų mąstymo procesų vystymąsi. O paskutiniai tyrimai, analizavę studijas, skelbiančias tokių produktų naudą, atrado “mažai įrodymų… kad treniravimasis pagerina kasdieninį mąstymo mašumą”.

Jei smegenų treniravimo žaidimai ir programos gali nepasiteisinti, gerai žinoma, kad kai kurios kitos veiklos ir gyvenimo būdo pasirinkimas gali turėti neurologinės naudos, kuri užtikrina visapusišką smegenų sveikatą ir gali padėti išlaikyti aštrų protą mums senstant. Viena iš jų yra muzikinis lavinimas. Tyrimai rodo, kad mokymasis groti muzikos instrumentu yra naudingas ir vaikams, ir suaugusiems, ir net gali padėti pacientams, atsigaunantiems po smegenų traumų.

“Muzika greičiausiai daro kažką unikalaus”, - aiškina neuropsichologė Catherine Loveday iš Vestminsterio universiteto. “Ji veikia smegenis labai galingai dėl su ja susijusių mūsų emocijų”.

Grojimas muzikos instrumentu yra turtinga ir sudėtinga patirtis, kuri apjungia integruotą informaciją iš regos, klausos ir lietimo pojūčių, taip pat kaip ir smulkiosios motorikos, tad viso to mokymasis gali paskatinti ilgalaikius smegenų pokyčius. Profesionalūs muzikantai yra aukštų įgūdžių atlikėjai, kurie metų metus praleido lavindamiesi, todėl jie yra tarsi natūrali laboratorija, kurioje neuromokslininkai gali tyrinėti, kaip pokyčiai, susiję su per patirtį įgytu lankstumu, išlieka visą jų tarnavimo laiką.

Pokyčiai smegenų struktūroje

Ankstyvosios smegenų skenavimo studijos atskleidė reikšmingus smegenų struktūros skirtumus tarp to paties amžiaus muzikantų ir nemuzikantų. Pavyzdžiui, corpus callosum, didžiulis nervų skaidulų pluoštas, jungiantis dvi smegenų puses, muzikantų yra ženkliai didesnis. Smegenų sritys, susijusios su judesio, klausos ir vizualiniai erdviniais gebėjimais taip pat pasirodė didesnės klavišiniais instrumentais grojančių atlikėjų. O sritis, skirta kairės rankos lietimo pojūčių valdymui, smuikininkų yra padidinta.

Šie tyrimai lygina faktus tuo pat metu surinktus iš skirtingų žmonių grupių. Tokiu būdu jie negalėtų nustatyti, ar stebėti skirtumai buvo tikrai sukelti muzikinio lavinimo, ar jau egzistuojantys anatominiai skirtumai lemia tapimą muzikantu. Tačiau vėliau tyrimai, kurių metu žmonės buvo stebėti ilgą laiką, parodė, jog mažų vaikų, kurie14 mėnesių mokėsi muzikos, struktūriniai ir funkciniai smegenų pokyčiai yra ryškūs palyginus su tais, kurie nesimokė.

Kartu šie tyrimai rodo, kad mokymasis groti muzikos instrumentu ne tik didina pilkosios masės apimtį įvairiose smegenų srityse, bet taip pat gali sustiprinti ilgalaikius ryšius tarp jų. Kiti tyrimai rodo, kad muzikinis lavinimas pagerina ir verbalinę atmintį, erdvinį mąstymą, raštingumo gebėjimus, nes profesionalūs muzikantai paprastai lenkia nemuzikantus šiais gebėjimais.

Ilgalaikė nauda muzikantams

Svarbu, kad smegenų skenavimo tyrimai rodo, jog anatominių pokyčių dydis muzikantų smegenyse yra artimai susijęs su amžiumi, kada muzikinis lavinimas buvo pradėtas, ir lavinimosi intensyvumu. Pradėję ankstyviausiame amžiuje parodė didžiausius pokyčius, palyginus us nemuzikantais.

„Muzika pasiekia tas smegenų sritis, kurių negali pasiekti kiti dalykai.“
Catherine Loveday, Vestminsterio universitetas

Net trumpi muzikinio lavinimo periodai ankstyvojoje vaikystėje gali turėti ilgalaikės naudos. Pavyzdžiui, vienam 2013 m. tyrimui buvo surinkti 44 pagyvenę žmonės ir padalinti į tris grupes pagal formalaus muzikinio lavinimo lygį, kurį jie buvo gave vaikystėje. Viena tiriamųjų grupė buvo visai nelavinta; antra buvo gavus minimalų lavinimą, apibrėžtą kaip pamokų lankymas nuo vienerių iki trejų metų; o trečioji gavo vidutinį lavinimą (nuo 4 iki 14 metų).

Tyrėjai leido tiriamiesiems klausytis sudėtingų kalbos garsų įrašų ir naudojo skalpo elektrodus nervinio atsako trukmės klausos smegenų kamieno dalyje matavimui. Mums senstant, atsako trukmės preciziškumas prastėja, keldamas kalbos supratimo sunkumus, ypač aplinkoje, pilnoje pašalinio triukšmo. Dalyviai, įgiję vidutinę muzikinio lavinimo patirtį, rodė greitesnes neuroreakcijas, leidžiančias teigti, kad net ribotas lavinimas vaikystėje gali išsaugoti aiškų kalbos garsų apdorojimą ir padidinti klausos atsparumą senstant.

Neseniai tapo aišku, kad muzikinis lavinimas palengvina atsigaunančių po insulto pacientų reabilitaciją, ir po kitų smegenų pažeidimų, o kai kurie tyrėjai gabar argumentuoja, kad tai taip pat gali pagerinti kalbos raidą ir disleksiškų vaikų mokymąsi bei įveikti kitus kalbos sutrikimus. Dar daugiau, muzikinio lavinimo nauda, panašu, išlieka daugelį metų ar net dešimtmečių, o iš visų įrodymų kylantis paveikslas rodo, kad mokymasis groti muzikos instrument vaikystėje saugo smegenis nuo mąstymo sutrikimų vystymosi ir demensijos.

Ar mūsų smegenys turi ypatingų nepanaudotų galių?

Suzuki mokykla: Ar mūsų smegenys turi ypatingų nepanaudotų galių?

Skirtingai nei komerciniai smegenų lavinimo produktai, kurie gerina tik atskirų gebėjimų raišką, muzikinis lavinimas turi, anot psichologų, perkeliamąjį poveikį – kitaip tariant, mokymasis groti muzikos instrumentu, panašu, turi daug platesnį poveikį smegenų ir mąstymo funkcijoms, bei gerina ir kitus, atrodytų, tiesiogiai nesusijusius gebėjimus.

“Muzika pasiekia tas smegenų sritis, kurių negali pasiekti kiti dalykai”, sako Loveday. “Tai stiprus kognityvinis stimulas, auginantis smegenis kaip niekas daugiau, o įrodymai, kad muzikinis lavinimas pagerina tokius dalykus kap darbinė atmintis ir kalba, yra labai patikimi.

Taigi, mokymasis groti muzikos instrumentu yra, berods, viena efektyviausių smegenų lavinimo formų. Muzikinis lavinimas gali paskatinti įvairius struktūrinius ir funkcinius smegenų pokyčius priklausomai nuo to, kokiu instrumentu bus mokomasi groti ir koks intensyvus bus mokymosi režimas. Tai pavyzdys, kaip smarkiai gyvenimiška patirtis gali keisti smegenis, jog jos net prisitaikys prie savininko gyvenimo būdo ypatumų.


The Guardian article in English